Saturday, October 13, 2012

Berbicara dengan LELAKI tentang LELAKI...Berbicara dengan PEREMPUAN tentang PEREMPUAN~~~~

Berbicara dengan lelaki tentang lelaki...
Semalam aku berpeluang untuk bercerita dengan lelaki tentang lelaki. Tetapi ada satu perkara buat aku tersentap dan berfikir panjang. Kami bercerita mengenai 'first love' dan permainan lelaki. Aku berkongsi cerita dengannya mengenai cinta pertama yang sukar untuk dilupakan. Manakala dia pula meminta untuk aku melupakan cinta pertama aku. Katanya:

"Lupakan dia. Selagi Anis amek tau pasal dia selagi tu Anis mengharapkan sesuatu dari dia. Saya faham first love is everything dan Anis mungkin first love dia tapi dia ada banyak 'love' kat luar sana. Kalau Anis susah lupakan dia, berapa ramai lagi gadis yang tak boleh lupakan dia? Berapa ramai lagi gadis yang cakap "eh, masa dengan saya dulu dia lain". Different is anywhere. Lelaki nampak lain bila nak dapatkan perempuan tu. That is normal. Saya lelaki dan faham sangat situasi macam ni. Lelaki nak dapatkan perempuan macam-macam diorang buat. Dah dapat, macam-macam alasan. Bila seoarang lelaki cakap "PEREMPUAN SEKARANG MURAH, BRO" itu bukan lelaki yang baik untuk bercinta. Perempuan ni kita kena HARGAI sebaik-baiknya."





Berbicara dengan perempuan tentang perempuan,
Semalam juga aku sempat berkongsi cerita dengan sahabat aku tentang siapa pemilik tulang rusuk ini. Al maklumlah umur semakin bertambah. Kawan-kawan yang lain sudah ramai yang mendirikan masjid. Ada juga yang sudah beranak pinak. Bermula dengan cerita pengumuman tergempar yang akan dia buat sehingga timbullah isu jadilah perempuan yang mahal. Kami mempunyai persamaan dari segi apa yang kami lalui pada masa ini. Iaitu persahabatan menjadi cinta. Dan sememangnya kami tidak akan sesekali jatuh cinta pada orang yang sudah menjadi sahabat karib kami. Pada pendapat aku, biarlah sahabat kekal sebagai sahabat. Mungkin korang tertanya-tanya macam mana nak bercinta kalau tidak dimulakan dengan persahabatan?Maksud aku bukan bercinta dengan sahabat karib. Mungkin the best word to describe it as kenalan. Kami takut bila ada yang serius menyatakan hasrat hati mereka pada kami. Walaupun kadang-kadang memang itu yang kami harapkan. Kami terus bercerita tentang lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan begitulah sebaliknya. Dia berpesan agar aku menjadi wanita mahal supaya nanti barulah ramai lelaki tergila-gila. Tetiba teringat kata-kata sahabatku seorang lagi:

LELAKI 
Lebih suka perempuan yang mudah unutk DIDEKATI
TAPI
Susah untuk DIMILIKI

Mungkin betul apa yang dia kata. Tetapi kami sedar semuanya Allah yang menentukan. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita.





"I" ialah "Me"

My photo
Simple + Loving x Innocent + Cute + Unpredictable - Annoying = ANNYSSOPHYTE~