Sunday, July 29, 2012

Pertemuan yang tak dijangka...

Aku takkan lupakan tarikh semalam yang membawa seribu makna dalam hidup aku (tapi dalam keadaan aku sekarang mampu ke untuk aku mengingati semua itu...sedangkan semakin hari banyak perkara yang aku lupa...). Allah Maha Besar kerana telah menemukan aku dengan kawan lama yang sudah 10 tahun tak jumpa. Kawan yang paling rapat dengan aku ketika sekolah rendah dan kawan yang sentiasa mendorong untuk aku berubah. Zul namanya. Terkejut juga semalam sampai tak tahu nak cakap apa.

Kami memang rapat ditambah pula keluarga dia ada hubungan dengan keluarga aki (keluarga belah abah)...(tapi tak ingat la hubungan yang macam mana...cuma yang pasti bau-bau kentut la...). Tambah pulak, opah aku kenal ayah Zul ni sebab opah cakap kawan arwah atok dulu (tapi aku tahu semua ni lepas aku da lost contact dengan Zul...dan bila aku cakap kat opah aku kawan dengan anak dia, opah terus cakap kawan elok-elok... O_o  ). Sebenarnya ramai tak suka aku rapat dengan Zul sebab Zul ni ada ramai admire. Tapi bila aku duk sakat dia dengan admire2 dia tu mesti dia marah. Kalau dia marah cute sangat...ppuing...ppuing...

Habis sekolah rendah, kami terpisah sebab dia masuk sekolah agama dan aku masuk sekolah lain. Lepas tu form 3 aku da tukar ke Kuala Lumpur. Aku pernahlah jugak tanya kawan-kawan lama pasal dia tapi diorang pun tak dapat berita apa-apa pasal dia.

2008, kawan aku mesej dia cakap Zul tanya pasal aku dan dia mintak emel aku. Aku rasa nak melompat je time tuh. Tapi sayangnya kami tak dapat jumpa sebab dia da fly ke Morocco. Sejak dari hari tu, aku dengan Zul kembali berhubung melalui emel (kekok jugak memula dulu...). Sesekali ada jugak chatting tapi disebabkan waktu dekat sana tak sama dengan waktu Malaysia so susah sikit kami nak chatting selalu. Ayat-ayat dia makin sopan tapi kadang-kadang ada jugak gila-gila dia.

Bila dia dapat tahu aku da berubah, dia tak terkejut pun cuma dia harap aku dapat jadi Anis yang dia kenal dulu. Aku sedih sangat time tuh. Aku pun tak tahu mengapa aku yang sedih sangat. Lepas tu aku cuba berubah sikit-sikit tapi aku gagal. Aku malu dengan dia so aku block dia dari FB. Aku tak nak dia tengok kehidupan aku. Tapi dia still kontek aku melalui emel dia cakap jangan block dia sebab aku masih kawan dia. Aku cakap aku tak mampu nak berubah sebab aku takde kekuatan untuk itu. Selepas itu, aku rasa dialah kekuatan aku sebab setiap kali dia emel aku dia akan selitkan doa untuk aku amalkan dan nasihat sebagai peringatan untuk aku. Dia cakap setiap nasihat yang diberikan oleh orang sekeliling kita bukan datang dari individu itu tapi datang dari Allah.

Penghujung 2010, aku ceritakan pasal Zul kepada emak aku. Entah mengapa aku tergerak hati untuk bercerita pasal Zul dekat mak dan Zul lelaki pertama yang aku ceritakan pada mak. Tengok mak tersenyum lebar aku rasa lega. Lega yang tak tahu untuk apa.

Semalam kami berjumpa semula. Tinggi betul orangnya. Makin sopan dari dulu dan kami sempat bertukar no telefon. Tuhan lebih mengetahui mengapa pertemuan itu terjadi walaupun sesingkat itu. :)

"I" ialah "Me"

My photo
Simple + Loving x Innocent + Cute + Unpredictable - Annoying = ANNYSSOPHYTE~