Monday, July 16, 2012

Mak dan gulai nangkanya....

Pn. Anizah bt Ahmad bukanlah seorang yang terkenal dengan sikap kuat membebelnya. Tapi dalam sesetengah hal dia mampu membebel dengan menggunakan trademark yang mampu diingati oleh kami adik-beradik. Bukan setakat adik-beradik je, makcik-makcik aku pun dah hafal trademark tu. Hebatkan.

Trademark tu biasa digunakan bila aku tak pandai masak sesuatu lauk atau adik perempuan aku malas tolong dia masak. Mula-mula aku tak perasan tapi adik aku lah yang cakap. Dia akan cakap camni, 

"Engkorang tau tak mak dulu umur 9 tahun dah pandai buat gulai nangka sendiri. Takde sape pun yang ngajarnye. Dulu kelapa bukan bukan guna mesin, guna kukur. Dapat ngat santannya. Nangka tu siap gi kait dari pokok". 

Itulah trademarknya. Kami da boleh hafal da. So,setiap kali kami guna trademark tu masa mak tengah membebel konfem mak akan senyap. Kengkadang tu mak baru je cakap "mak dulu...." kami terus sambung. Akhirnya mak gelak je. Tapi pernah jugak kena marah sebab kami main-mainkan dia. AMPUN mak. Nak buat macam mana, anak-anak mak ni nakal sangat. 

"I" ialah "Me"

My photo
Simple + Loving x Innocent + Cute + Unpredictable - Annoying = ANNYSSOPHYTE~